lauantai 9. kesäkuuta 2012

Torpan kevättuuletus ja tuliaisia Pariisista

Mä olen kipeenä, kuinkas muutenkaan. Sinnittelin parin päivän työreissun Ouluun ja eilen illalla olin jo ihan kuollut. Aamulla kurkusta löytyi kaktus. Nyt täytyy vaan sitten äkkiä sairastaa tämä pois, koska ensi viikolla on valmistujaiset ja kesäloma alkaa.
No time to be sick!

Alkuviikosta ajauduin muun siivouksen lomassa kurkkimaan mitä Harri ja William puuhastelevat. Mökkinsä on nykyisin käännettynä avonainen sivu seinää vasten, koska muuten Herra F tunkee ahterinsa herrojen olohuoneeseen. Harri näytti jo ikkunasta kurkattuna olevan täydessä työn touhussa. Neuvoa-antava valkkaripullokin oli työpöydän reunalla.


Vihjailin Harrille että ikkunoista näkyy hädin tuskin läpi ja että tyyppi on itsekin vähän pölyn peitossa. Ryhdyimme siis siivouspuuhiin kun Harri oli saanut työn alla olevan kappaleen kirjoitettua.



Milloinkas sitä sitten pesisi nuo 1:1 -ikkunat...? Olen jatkuvasti liian väsynyt (tai kipeä), tai sitten ilma on liian aurinkoinen tai liian sateinen. Hollantilainen on tarjoutunut pesemään, mutta mä olen tyypillisenä naisena kieltänyt sitä, koska "et sä osaa kumminkaan".
Hyi minä.

Pyyhkäisin pölyt myös Hartsan kirjastosta ja asettelin kamat takaisin paikoilleen. Tämä ei muuten onnistu krapulassa, kun kädet tärisee. Heitin veke maapalloteroittimen ja muovisen käkikellon. Jos mä en ole niitä tähän mennessä tuunannut, niin tuskin jaksankaan.



 Pieni simpukka on Haagin rannalta. Posliinisammakon sain kaverilta ja niin ikään posliinisen kirjan löysin kirpparilta. Kirjailijalla on ilmeisesti viinipullot kirjahyllyssä..



Olenhan mä kertonut, että hollantilaisen äityli on myös nukkekotiharrastaja? :) Meillä on paljon yhteistä puhuttavaa. Kuten mulla, hänenkin harrastuksensa alkoi oman, lapsuudenaikaisen talon kunnostamisesta. Viimeksi kun käytiin kylässä, oli talon tuunaus vasta suunnitelmissa, mutta täällä Suomessa esittelin tietysti omia nukkisjuttujani ja ehkä projekti on nyt pidemmällä (se selviää jo parin viikon päästä). Anyways, hollantilaisen äiti toi mulle ihania nukkisjuttuja viimeisimmältä reissultaan Pariisiin.

Ensinnäkin sain nämä ihanat puiset taulunkehykset. Laitoin heti yhden Harrin diplomin kehyksiin.




 Olen itsekin tehnyt välillä kehyksiä jätskitikuista ja reunatarroista, mutta ei niistä kyllä ihan yhtä hienot tulleet... Kuva on muuten suklaakääreestä. :)


Kohta lisää tuliaisia, mutta kurkataan ensin mökin alakertaan, jossa William puolestaan oli kokkailemassa..


Mä haaveilen ihan isosta 1:12 -talosta näille ukkeleille. Mahtuis vaan johonkin. Näiden kuvien jälkeen aloin taas pohtia sen hankintaa, sillä tässä torpassa on kyllä ihan vaan sellainen kesämökkifiilis. Vai mitä? Näitä kuvia kun katsoo, niin tulee mieleen suomalainen maalaismiljöö. Melkeen voi kuulla kun kello tikittää seinällä.





Kyllä tämä on kesämökki ja talvilukaali on laitettava pojille hankintaan ensitilassa. Kattokaa nyt jääkaappiakin! Makkaraa, maitoa, Floraa ja Cokista. Kala, joka varmaan syödään uusien perunoiden kanssa...



Sain Pariisista myös tämän kivan lasikannun. William on laittanut juustotarjottimen valmiiksi tarjolle. Herkut on taiteillut Jatta.




Keittiöön sain myös setin kasareita (miten tämäkin sana muka taipuu ilman että alan puhua juutalaisista tai ukrainalaisista puolipaimentolaisista?! Samson?). Nämä ovat oikeasti metalliset ja siksikin kivat. William laittoi ne heti roikkumaan omille paikoilleen.




Ja vielä kokoelmani sai täydennystä hienoista messinkisistä kalavuuista.



Kaikki tuliaiset näyttivät olevan Pariisin Miniaturesworld -putiikista. Nettisivujen kautta saa näköjään tilattua myös Ranskan ulkopuolelle. Mun ei onneksi tarvitse, koska ajattelin käydä kohta ihan paikan päällä. Mulla on siitä(kin) ihana hollantilainen, että se on ostanut meille lennot Pariisiin heti mun ekalle lomaviikolle. Sekoan tuolla nukkiskaupassa sitte. :)

1 kommentti:

  1. Ihania tuliaisia ja kuvia! :) Voih, pääset Pariisiin... Kade! :) Ite en varmaan tänä kesänä käy kun koto-Suomessa jossain.

    VastaaPoista

Kommentti piristää päivääni! Kiitos! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...